Help je klanten corona-vrij te blijven met deze adviezen
Als schoonmaakbedrijf kun je je klanten helpen besmettingsrisico’s te beperken door hen de volgende preventieve maatregelen te adviseren:
- Laat dagelijks oppervlakken die vaak met handen door verschillende mensen worden aangeraakt grondig reinigen. Voorbeelden hiervan zijn sanitair, deurklinken, trapleuningen, licht- en liftschakelaars, kranen, balies, telefoons, koffiezetapparaten.
- Verhoog de schoonmaakfrequentie voor gezamenlijk gebruikte ruimtes (ontvangstruimtes, vergaderzalen, kantines, eetzalen en sanitaire ruimtes);
- Zorg voor tissues, desinfecterende gels en/of doekjes en setjes (voor het schoonmaken van het toetsenbord) op alle werkplekken;
- Verwijder magazines, kranten, etc. uit wachtkamers en andere ruimtes;
- Sluit vuilniszakken met gebruikte beschermingsmiddelen;
- Reinig en droog elke dag de benodigdheden die voor de reiniging gebruikt worden;
- Ventileer werkplekken door bijvoorbeeld ramen open te zetten of anders door goed onderhouden airconditioningsystemen;
- Zorg dat materialen om handen aan te drogen eenmalig worden gebruikt; een stuk keukenrol, een schoon papieren handdoekje, warme lucht of een handdoekrol zijn hiervoor geschikt;
- Overweeg om het ‘groeten zonder aanraking’ in te voeren.
- Maak thuiswerken mogelijk;
- Gebruik met maximaal twee personen tegelijk de lift of vermijd liften geheel en stimuleer traplopen;
- Voorkom drukte in het personeelsrestaurant door flexibele lunchtijden in te voeren;
- Besteed aandacht aan het wassen van servies en bestek met water en zeep. Bij voorkeur op een hoge temperatuur in de vaatwasser.